Die afspraken heeft verkeersminister Camiel Eurlings (CDA) gemaakt met Air
France-KLM, de moedermaatschappij van KLM. Dat meldt het Financieele
Dagblad woensdag 26 mei.
Het akkoord, dat Eurlings die woensdag bekendmaakt, neemt de vrees weg dat Air
France-KLM zijn Nederlandse dochter op termijn zou ontmantelen en daarmee
Schiphol zou degraderen tot een regionaal vliegveld. Die angst leeft in de
luchtvaartsector sinds de overname van KLM door Air France.
De afspraken die Eurlings heeft gemaakt, zijn niet nieuw. Ze stammen uit 2004,
toen de Nederlandse regering toestemming gaf voor de fusie tussen Air France
en KLM. Nieuw is dat ze voor onbepaalde tijd zijn verlengd. Een deel is al
verlopen, andere afspraken zouden in 2012 eindigen.
Behalve dat KLM Nederlands blijft, het netwerk van bestemmingen een hoge
kwaliteit behoudt en Air France-KLM Schiphol en Charles de Gaulle in Parijs
als hubs handhaven, is afgesproken dat het aandelenbelang van de Nederlandse
Staat in de onderneming (5,9%) op peil blijft.
‘KLM van doorslaggevend belang’
In een telefonische toelichting noemt Eurlings de afspraken van
"doorslaggevend belang" voor het bedrijfsleven in Nederland. "Bedrijven
kunnen vanaf Schiphol overal naartoe blijven vliegen. Schiphol blijft een
hub waar passagiers vanuit Kopenhagen en Lissabon naartoe vliegen, om
vervolgens over te stappen op een intercontinentale lucht. Het belang van
Schiphol voor ons land is voor de verre toekomst veiliggesteld."
Nederland was de vragende partij bij de verlenging van de afspraken, zegt
Eurlings. Maar volgens hem was er van Franse kant de bereidwilligheid om die
te maken. De Fransen erkennen de meerwaarde van KLM als zelfstandige en
Nederlandse dochter binnen de holding, aldus de minister. Bovendien heeft
Nederland een beleid dat Schiphol voor hen aantrekkelijk maakt, zegt hij.
"We hebben de vliegtaks snel afgeschaft, de tarieven van de
luchtverkeersleiding bevroren en recent adequaat gehandeld rond de aswolk."
De Air France-KLM-bestuursvoorzitter Pierre-Henri Gourgeon en KLM-topman Peter
Hartman laten in een gezamenlijke reactie weten heel tevreden te zijn dat de
positie van KLM op lange termijn is afgewikkeld door dezelfde personen die
in 2004 aan de wieg stonden van het idee van één holding met twee
werkmaatschappijen.
Schiphol verheugd
Schiphol-baas Jos Nijhuis laat weten "heel verheugd" te zijn over de
afspraken die met Air France-KLM zijn gemaakt. "Dit is heel belangrijk voor
ons." Volgens Nijhuis maakt de aanwezigheid van KLM en de SkyTeam-alliantie
het "mogelijk om als luchthaven zo efficiënt mogelijk te worden". En het
uitgebreide netwerk "maakt dat we als Schiphol en de Randstad meetellen in
Europa".
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl